zondag 28 oktober 2007

Kloktijd - kan iemand ons vertellen hoe laat het is?

Goede morgen, middag, avond…,
het is aan jullie…,
ik weet het niet meer…,

Kan iemand ons vertellen hoe laat het is?

Ik weet het, het is wintertijd en de klok moe(s)t een uurtje terug,
en dat moest precies om drie uur ’s nachts,
dus doe je dat ook, wekker gezet om iets voor drie,
wakker geworden, klok een uurtje terug en weer verder slapen.
Gaat even later de wekker en je ziet dat het bijna drie uur is…, dus zet je om drie uur precies de klok een uurtje terug en gaat slapen,
om om even voor drie weer wreed te worden gewekt want het is bijna a drie uur en de klok moet een uurtje terug en je bent plichtsgetrouw, van slapen komt niet veel meer maar toch je dommelt in, maar niet voor lang… .
Weer gaat de wekker en weer doe je er van een oplettend burger wordt verwacht en volledig slaapdronken donder je in je bed, waarom hebben we ook zo verdomd veel klokken, in de kamer de keuken, de stal, het karnhuis, de logeerkamer overal tikt wel wat.

Afijn je woelt wat want je weet inmiddels wat je staat te wachten… .

En ja hoor precies om drie voor drie gaat het-monster-met-de-bel af als de man met de hamer, je strompelt je ronde door het huis met visioenen van koffiegala’s met geschuimde melk en wat dies meer zij, maar je zet door, ook de laatste klok zal er aan moeten geloven, iets over drie wordt ook die duidelijk gemaakt dat het 2 uur wintertijd is en niet later; 
Je vraagt je zolangzamerhand wel af:
… waarom zoiets perse midden in de nacht moet gebeuren,
… met behulp van wekkers en…zo…,
… waarom er gewoon geen einde aan lijkt te komen,
… was het zetten van de zomertijd ook zo vermoeiend…,?
'k Kan het me niet herinneren, zou inmiddels over m'n slaap heen moeten zijn maar het warme bed lokt, het ruikt ook zo lekker naar vers gebrande koffie.

En nou moeten jullie niet denken dat ik toen de slaap mocht vatten hoor, onze wekker was onverbiddelijk en toen ik wilde blijven liggen werd mij duidelijk gemaakt dat ik er nu toch echt uit moest voor de klok; Maar dan mocht ik na gedane arbeid tenminste wel uitslapen, immers ik hoefde er niet om acht uur uit en m'n bedgenote wel. 
Dus heb ik m'n plicht gedaan, alle klokken keurig op tijd lopend achtergelaten en het nest weer in gerold.

Toen de wekker ging, je kon er de klok op gelijk zetten, precies om drie voor drie, reden er een paar luidruchtige tieners voorbij…,
… wat doen die lui midden in de nacht op straat dacht ik nog even, maar de klokjes tikten door en ik had een taak te vervullen dus deed ik dat, het bed wist ik ook nog terug te vinden, en de wekker mij natuurlijk…,
… 
toen die, veel te vlot weer ging, schemerde het al, en de rest van ’t liedje wil ik jullie eigenlijk besparen maar volgens mij ben ik door de wekker heen geslapen daarna…,
… ik weet enkel niet precies meer hoe vaak,
… dus ben ik de tijd een beetje uit het oog verloren,
… bovendien ben ik blijkbaar minder nauwgezet geweest dan ik dacht, geen twee klokken lopen meer gelijk hier…
… en toen ik zojuist aan de keukentafel wakker werd om drie over drie ben ik maar blijven zitten om naar de radio te luisteren… .

Wisten jullie trouwens dat Vroege-Vogels gewoon midden in de nacht wordt uitgezonden, ik luister blijkbaar normaalgesproken altijd naar de herhaling vanaf acht uur 's ochtends…

Maar hoe laat het nu is?


een vriendelijke groet,

Simon Koorn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten